Keresztény gyökereink

Egy szenvedést ábrázoló kereszt előtt a boldogságról ábrándozni nekem fura. De attól még ennek is lehet értelme.
Egy szenvedést ábrázoló kereszt előtt a boldogságról ábrándozni nekem fura. De attól még ennek is lehet értelme.

Jézus élete (példája) ma pont annyira ismert, mint ezer vagy ezerötszáz évvel ezelőtt. Mégis az látszik, hogy az ő példájához nagyon sokan csak egy kereszt, egy feszület előtti imádkozás formájában kapcsolódnak, de az életük nem is hasonlít arra, amiről Jézus beszélt.

Nem a vallásosságra gondolok. Én magam sem vagyok “vallásos” keresztény, s mégis azt gondolom, van megértésem és tapasztalatom arról, amit üzent nekünk Jézus az életével.

Élete és példája pár, talán szokatlan szóval jellemezhető. Egyszerűség, tudatosság, boldogság és alázat. Menjünk sorjában.

A hegyi beszéd megértése

Jézus tanításának, a kereszténység alapjának legfőbb összefoglalása a hegyi beszéd. Alig pár tucat gondolat, mely alapvetően megváltoztatta a világot. Vallásos közegben ténykedett, hogy a feladata részben könnyű volt, s pont ezért nehéz is.

Jézus élete a tudatosság tanításáról szólt. Annak tudatosításáról, hogy mi az életünk célja. Megkereste azokat a helyzeteket és azokat az embereket, akik ebben tudták őt támogatni. A hegyi beszéd pont ennek a leírásával kezdődik. Azzal, ahogy Jézus megkereste azt a pontot, ahonnan a köré sereglett embereknek el tudja mondani tanításainak alapját.

A tanítás fő része, Jézus első mondatai arról beszélnek, kik nyerhetik el a boldogságot. Egy szó sincs gazdagságról, hírnévről, szabadságról, vagy bármi olyasmiről, aminek révén eladnak nekünk a modern marketing révén egy rakás felesleges kacatot.

Jézus egyetlen érdemi célja, hogy boldog s örömteli életünk legyen. Igazából csak arról beszél, hogy miként érhető el az Isten országa. Lehet, ez sokaknak félreérthető lehet, de ez nem más, mint a boldog élet maga, s semmi köze a halál utáni élethez. Ennek eléréséhez egy út vezet, a tudatos felelősségvállalás. Nem tudjuk a jelenünk kihívással teli életét megváltoztatni, ha nem kezdjük el tudatosan átformálni a mindennapjainkat.

Életünk szereplői

idős pár a hintánál
A szeretetteli és boldog kapcsolat nem csak a fiatalok privilégiuma!

Az öröm és a boldogság alapvetően egyedül is megélhető, de ha van hozzá egy társ, egy ember, akivel azt folyamatosan megoszthatjuk, akkor válik igazán értékké. Jézus, szakítva társadalmának felfogásával, az emberek közé egyenlőséget tett. S ez fejeződik ki abban is, amit a párkapcsolatok kapcsán megfogalmaz. Totálisan szembe menve kora férfi alapú társadalmával. Azonos értékűnek nyilvánítva a nőt és a férfit egy kapcsolatban.

Jézus tudatosan sorra veszi életünk szereplőit. A párkapcsolat után az emberi kapcsolatainkat veszi elő, mert életünk minőségét alapvetően meghatározza a kapcsolataink minősége. S itt sem kér kevesebbet, mint amit ma emberségnek és tiszteletnek nevezünk.

A harmadik fontos szereplője életünknek a Teremtő. A vele való kapcsolathoz ad egy rövid imát Jézus, melyben pontosan megfogalmazza a boldog élet alapvető kereteit.

Önmagunk felvállalása

A stílus maga az ember. Az igényesség kívül és belül is meghatározó.
A stílus maga az ember. Az igényesség kívül és belül is meghatározó.

A legtöbb önismereti tanfolyam felépíti az elemeket, s utána ezen elemekből felépíti a célt, amit érdemes elérnünk. A jobbak egyénre szabható módon mutatják be a rendszerüket, míg mások egy sablont mutatnak be, ami az előadónak működött.

Jézus viszont pontosan tudja, hogy a cél megfogalmazása még csak a teljes út fele. Az úton haladni, az életünk megítélése nem egyszerű feladat. Az, hogy hol tartunk, az ezernyi tényező függvénye. A leggyengébb részünket rejtjük el a legjobban (magunk elől is), ezért azt meglátni és azzal tudatosan dolgozni nagyon nehéz munka.

Ebből talán nem is meglepő, hogy Jézus következő gondolatai kora vallásosságára, az akkoriban divatos önismereti útra terelődött. Az önismeret nagyon hosszú folyamat. Aki azt mondja magáról, hogy pontosan ismeri önmagát, azt nem érte még elegendő meglepetés magával kapcsolatban 🙂 .

 

Jézus élete semmi másról nem szól, mint ennek a nem könnyű útnak a felvállalásáról. Képviselte a tanítását, az életét s annak célját. Kiállta a sorsszerű kihívásokat is, s képes volt önmagát is feladni, hogy megmutassa mindazt, amit tudott.

A szeretet dicsérete

Amit a szeretet kapcsán el lehet rontani, azt a legtöbbünk az élete során legalább egyszer el is követi. Összekeverjük a szeretetet a vággyal, a ragaszkodással és a vonzódással.

Pál apostol a Korinthosziakhoz írt első levelében két alapvető aspektusát mutatja be a szeretetnek. A 12. szakasz első felében arról ír, mi nem a szeretet. Egyrészt azt tudatosítja, hogy a képességeink használata nem elegendő a szeretethez, mert amikor a szívünk nincs benne a cselekvésben, az egész próbálkozásunk értéktelen lesz.

A szeretet megnyilvánulásai nagyon jellegzetesek, s semmi köze nincs ahhoz, amit sok ember ma a szereteten és a törődésen ért. A szeretet ugyanis egy érzelmi állapot, amihez az észnek nem sok köze van. Épp ezért a szeretet az érettség igazán jó fokmérője.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.